Jaká nakonec bude je hodně dáno poctivou zimní přípravou a dostatečnými objemy, na kterých lze pak vystavět a vyladit pořádnou formu. Letošní zima pro mě byla novou zkušeností a zároveň testem mých limitů. Netřeba uvádět součty, stačí říct, že ve srovnání s loňskou zimou trénuji o 36% více. Na jednu stranu slušný skok, ale na druhou stranu taky velký hazard, ale co mi zbývá, když jsem do teď trénoval objemově jako někteří junioři. Takový nárůst musel někdy přijít.
Posledním objemovým soustředěním byl kemp s IFK Mora ve Španělsku (11.-22.3). Takže slunné pláže, pohodička a příjemné klima blízkého Atlantiku řekli byste si, ale nečekaně nás přivítala zima, od které jsme ze Švédska utíkali. I když počasí nepřálo, i tak jsme tvrdě trénovali a součty za soustředění jsou u mě víc než slušné – 10 dní, 23h, 220km. Nebudu se rozepisovat o každé fázi, bylo by to zbytečné. Celý kemp měl typický průběh – za začátku nadšení a orienťák šel sám o sebe dobře, postupem času přišla únava a pak už byl každý trénink náročnější. Ke konci už jsem se cítil přesycený, ale ne tak, abych si další týden nestřihl 3 mapové tréninky a 2 závody. Nicméně jeden trénink bych rád rozebral. Jedná se o noční hromadný start, který byl rozfarstovaný na 3 okruhy + 1 závěrečný pro všechny stejný. Na tento trénink nás poctil návštěvou Kalevan (Thierry, Bet, Hanu) + Albin Ridefelt a spoustu dalších orienťáků různých národností, takže tam možná bylo víc států než na svěťáku v Tasmánii. Nutno dodat, že na kontrolách byly jen červené fáborky, které bylo dost těžké někdy najít (já nenašel jen 1 za celý trénink) a samozřejmě bez reflexů. Výsledek byl předem očekávaný – Thierry všechny nekompromisně zničil, ale naštěstí titul v kategorii H21 získal Zsolt Lenkey, i když doběhl z 5′ ztrátou, já doběhl 3. se ztrátou okolo 11′ (53:46). Opravdu tragické výsledky, spoustu lidí to zabalilo, jednak proto, že nemohli najít ty zatracené červené fáborky, i když byli na správném místě a nebo se totálně ztratili. Já ty fáborky taky často neviděl, ale dobrých 7′ bych našel na normálních chybách plynoucích z nepozornosti, nedůslednosti a sem tam také nepochopení mapy – míra generalizace byla na různých místech odlišná a tak byla zapotřebí obrovská flexibilita.
Po takovém propadáku byli všichni dost rozladění, já také a tak jsem se rozhodl proběhnout si tu trať ještě jednou a za dne. Moje nasazení bylo v okolí aerobního prahu – ke konci trochu vyšší protože jsem znal Thierryho čas a chtěl jsem se mu přiblížit. Ale ve srovnání s nasazením při předchozím nočním tréninku neporovnatelně nižší. Tam jsem překračoval anaerobní práh prakticky pořád. Na jeden ze 4 okruhů se můžete podívat na videu níže. Není zrovna kvalitní, ale na podkladové mapě jsou znázorněny postupy z nočáku pro srovnání s průběhem rerunu za dne.
Výsledný čas opakovaného tréninku byl 43:44 – a přesto jsem vysekl 2 chyby, které mě stály celkem 2′. A tady se dostávám k zásadnímu poznatku. Ne, že by jsme to do teď neslyšeli, ale jít závod/trénink na 90% je mnohdy lepší než jít ho na 100%, v takovém případě se můžou nakupit chyby a celý výkon znehodnotit. Navíc v těžkém závodě/tréninku kdy dopředu víme, že to bude složité. Tady jsme věděli, že fáborky nebudou vidět a mapa bude často pofidérní. Nemyslím si, že Thierry by běžel ten nočák naplno, prostě jen využil svoje zkušenosti a ztrapnil všechny mlaďáky levou zadní, zatím co všichni ostatní tam mohli nechat duši, aby dohnali všechny chyby a vysekli tam hned další.
Tohle byla poslední facka před sezonou, která mě naštěstí probrala. Proč jsem ve Španělsku nepodával mapově čisté výkony? Jen díky lajdáctví a když to vím, tak s tím můžu něco dělat. Vědět před závodem jak přesně se budu v lese orientovat je silná zbraň. Jen to chce mít aspoň nějaké zkušenosti z daného terénu, na nich potom můžete vystavět taktiku, která bude bezchybná. Moje moudro, které si často opakuji zní: nejdřív se v daném terénu musím poztrácet, abych věděl, jak se vypořádat s chybami.
Příští víkend je na pořadu JK Trophy, WRE ve Skotsku a zároveň nominačky na svěťáky do Nor+Swe, pokusím se aplikovat svoje zkušenosti ve plné míře a spokojený bude jedině s bezchybným výkonem.